dimarts, 12 d’abril del 2011

L'autoaprenentage de la fonètica

Entra al Bloc de Gabriel Bibiloni i contesta aquestes dues preguntes:

http://bibiloni.cat/blog/?p=379

1. És prescindible l'ensenyament-aprenentatge de la fonètica?
2. Quins recursos coneixes per a assolir la pronúncia d'una llengua?

17 comentaris:

  1. Pense que no es pot prescindir de la fonètica perquè la pronúncia forma part d´una llengua, i si no s´aprén correctament, la llengua va degradant-se.

    ResponElimina
  2. Jo pense que l'aprenentatge de la part fonètica de la llengua és bàsic si volem dominar-la. Aquesta n'és una de les parts més complexes, sobretot quan trobem sons que no són presents a la nostra llengua materna. Per això, en molts casos ens és més fàcil llegir o escriure (encara que siga sobre una temàtica que no dominem) en una llengua que no és la nostra que no expressar-nos o mantindre una conversa.

    De recursos en tenim per exemple el Fonet, el CAU (Centre d'Autoaprenentage) o el Saó, per posar-ne alguns.

    ResponElimina
  3. Crec que hi ha un problema molt important a les aules. A la Comunitat Valenciana, concretament ací a Alacant, demanem massa exercicis de gramàtica i gens de fonètica. La fonètica que es treballa és molt bàsica i sense exigències, quan seria necessari que des de petit demanaren una pronúncia en condicions.
    Els recursos per a treballar la fonètica:
    - El fonètic
    - El Saó
    - El pràctic (es fa dictats)

    ResponElimina
  4. Em pareix que l'ús d'exercicis de fonètica són fonamentals a l'hora d'aprendre un idioma, perquè la pronúncia d'una determinada forma de les paraules són els senyals inequívocs d'identitat d'una llengua.

    Pel que fa a les aplicacions que jo he utilitzat en l'aprenentatge d'idiomes, sobretot, ha sigut mitjançant la plataforma "moodle" on repetíem paraules i expressions per tal de practicar la pronúncia.

    ResponElimina
  5. Jo pense que no podem prescindir de l'ensenyament-aprenentatge de la fonètica en cap llengua. Es una de les parts més importants d'una llengua, per la qual cosa devem conservar i fomentar el seu estudi. De vegades pot resultar difícil el seu aprenentatge perquè els sons que hi aprenem no existeixen a la nostra llengua o a les llengües que nosaltres coneixem.

    Per aconseguir aprendre o ensenyar fonètica hi podem adoptar diversos recursos. Jo quan vaig aprendre fonètica anglesa ho vaig fer mitjançant la repetició de sons o de vegades amb la memorització de textos transcrits amb símbols fonètics i tot seguit la seua reproducció oral adequada.

    ResponElimina
  6. Crec que l'ensenyament-aprenentatge de la fonètica en una llengua és imprescindible perquè s`ha de tindre un mínim de nivell en la qüestió fonètica a l'hora de parlar amb els altres i a més si ens dediquem a l'ensenyament, hem de saber dominar-la.
    Pel que fa als recursos per assolir la pronúncia d'una llengua utilitze el Fonet per la llengua catalana.

    ResponElimina
  7. Trobe que l'aprenentatje de la fonètica és necessari per a aprendre qualsevol llengua. Per això, és important treballar amb ella des de ben menuts.
    La fonètica es pot practicar amb la repetició de sons, o també amb transcripcions fonètiques, per exemple.

    ResponElimina
  8. En absolut. Pense que el docent ha d' insistir molt en aquest aspecte per a ensenyar als seus alumnes la llengua correctament, ja que el tronc de tota llengua és la fonètica i a més a més trobe que s' ha d' insistir perquè el català és una llengua que conviu amb el castellà que és la llengua que l' oprimeix, que l' intenta suprimir cada vegada més.

    ResponElimina
  9. Al meu parer no és possible prescindir de l'ensenyament-aprenentatge de la fonètica d'un idioma. Com ens diu G. Bibiloni, una llengua quan manca d'uns trets fonètics propis esdevé com un rostre desfigura, perquè: "la fonètica és la cara de la llengua, la primera cosa que es “veu”, el primer tret de personalitat lingüística", en paraules de l'autor.

    Per tant crec que és evident i innegable la necessitat d'un aprenentatge també fonètic, encara que fins no fa massa aquest hi havia estat oblidat. Cal remarcar l'importantíssim paper de la fonètica, per tant, com a mètode d'execució de l'aprenentatge gramatical, de la sintaxi... etc. I, amb més raó, hem de destacar la seua importància en el cas del català, si tenim en compte la influència (persecutòria) del castellà envers la nostra llengua.

    Els mètodes emprats... poden ser diversos, jo personalment com més l'he practicada és mitjançant les noves tecnologies amb pràctiques a laboratoris, escoltant pel·lícules i repetint fragments, i sobretot, fent avaluacions orals.

    És significatiu, però, que durant tota la carrera de filologia, solament haja trobat una assignatura (i optativa!) amb el nom d'Elocució i Ortoèpia, quan suposadament els filòlegs serem exemples d'un estàndard oral...

    ResponElimina
  10. Pense que no és pot prescindir de l´ensenyament - aprenentatge de la fonètica de qualsevol llengua.
    És tracta d´una part molt important del llenguatge , els mètodes poden ser diversos però trobe que una de les millors opcions és la pràctica de exposicions orals.

    ResponElimina
  11. Pense que mai es pot prescindir de l'ensenyament- aprenentatge de la fonètica de cap llengua ja que és una part fonamental de la llengua. Crec que la fonètica és la part pràctica d'una llengua, que es fa present quan utilitzem una llengua oralment, és a dir, quan parlem. És a dir, podem escriure perfectament en una llengua sense saber la pronunciació, encara que ens ajuda molt per a saber com s'escriuen les paraules. Però oralment, la fonètica és imprescindible, perquè segons la pronuncia podem dir una cosa o altra. Per exemple, el francés és una llengua que necessita obligatòriament una bona pronuncia per a poder parlar-lo.

    Conec programes de fonètica com el fonet o el CAU

    ResponElimina
  12. Òbviament, no es pot ni es deu prescindir de la fonètica en l'ensenyament-aprenentatge de cap llengua.

    No hem d'oblidar que la llengua és en essència oral i, per tant, l'escriptura i la lectura són codis substitutoris derivats de la materialitat fònica de la llengua.

    Però açò que sembla molt obvi, crec que s'ha descuidat molt en l'ensenyament de les primeres llengües a l'Estat Espanyol. Si bé en l'ensenyament d'una llengua estrangera (com pot es pot observar a les Escoles d'Idiomes) els docents insisteixen en la necessitat de dominar la fonètica de la llengua (siga anglès, alemany, francès...), no és així en la docència primària i secundària.

    Primerament, sembla que com l'espanyol o el valencià (o qualsevol de les altres llengües de l'estat)són llengües maternes no cal insistir massa en la fonètica, ja que l'alumnat aprendrà de manera "natural" la fonètica. D'aquesta manera, l'estàndard fonètic de la llengua queda arraconat i roman desconegut.

    En segon lloc, tenim el problema de formació dels docents. Si bé, els especialistes de la llengua presenten "a priori" un domini de l'estàndard fonètic de la corresponent llengua, açò no és així en la resta de gran part dels professors.

    En altres paraules, fa uns anys vaig sentir a un mestre que ell havia escoltat la següent màxima: "Todo profesor español, debe ser profesor de español". Es pot aplicar igualment al valencià:"Tot mestre valencià, ha de ser mestre de valencià". La cita m'agrada perquè insisteix en el valor del docent (no importa l'especialitat) com a model de llengua, i en aquest model la fonètica és bàsica.

    Respecte als recursos, durant la meua formació he estudiat en els laboratoris d'idiomes. Pel que fa a l'aprenentatge de llengües estrangeres, he treballat molt amb música, pel·lícules i sèries en versió original.

    ResponElimina
  13. Personalment considere que la fonètica és una part fonamental i imprescindible de la llengua que, per raons que encara que comprenc, molt sovint s'ha deixat una mica apartat.

    Així considere que la fonètica afavoreix la bona comunicació, part principal perquè s'estudien les diferents llengües. Personalment he conegut alguns programes per practicar la fonètica com ara el Fonet o el Saó i vaig estar un any aprenent el sistema de símbols fonètics, part que considere prou interessant, ja que, si coneixem aquest sistema podrem conéixer més o menys com es pronuncien totes les paraules que trobem al nostre abast.

    ResponElimina
  14. Sense cap dubte. La fonètica és imprescindible a l'hora d'aprendre una llengua i per això, considere que és fonamental treballar-la a classe com a qualsevol altra àrea de coneixement. Opine no obstant això, que hui dia la fonètica no rep la importància que mereix simplement perquè els avanços no són tan notoris com en altres coses com, per exemple, la gramàtica. Una altra cosa que pense que dificulta el progrés de la fonètica a l'aula és l'avaluació, les persones consideren que la fonètica no es pot avaluar i, per això, no la practiquen com a tal; quan obliden que la pronuncia correcta és crucial per a l'enteniment i la millora de les competències dels alumnes.

    Pel que fa als recursos la veritat és que conec molt pocs, solament tinc notícia del Fonet i del Saó, però la veritat és que m'agradaria conéixer més perquè em sembla bastant interessant.

    ResponElimina
  15. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  16. Quan una persona vol aprendre un idioma i ho fa amb l'ajuda d'una acadèmia, la primera cosa que aprén, normalment, és a escriure'l.

    Però hi ha una gran contradicció, perquè els humans quan ens comuniquem en la nostra llengua amb altres de manera directa, quan ens ajuntem amb els amics, volem explicar a un familiar alguna cosa o volem que ens atenguen a l'instant, utilitzem la via oral. Per tant, la fonètica té un paper fonamental en l'aprenentatge d'un idioma i no es pot prescindir el seu ensenyament; de la mateixa manera que hem de saber escriure un idioma hem de saber parlar-ho.

    El recurs que més m'agrada i he utilitzat alguna vegada és el fonet.

    ResponElimina
  17. Pense que la fonètica és molt important en qualsevol llengua, ja que és necessari parlar bé perquè ens entenguen i per a mantindre les nostres arrels fonològiques, crec que és un tema poc tractat en les escoles a causa del ràtio d’alumnes, i per això podem servir-nos de les NT, per a donar esta atenció a l’alumnat.

    ResponElimina