dimarts, 15 de març de 2011

És l’hora del canvi: TIC, TAC, TIC, TAC…

Ací teniu la presentació que Pep Hernández ens va fer la setmana passada:

És l'hora del canvi...TIC, TAC...

...i la pregunta que us plantege és la següent: usareu les TIC quan sigueu mestres? De què dependrà? Les circumstàncies desfavorables us guanyaran la partida?

18 comentaris:

  1. Trobe que el món s'adreça cap al món de informàtica, cada vegada des d'edats més tendres, açò fa que nosaltres hagem de conèixer-les almenys per fer-les servir. Pot ser, personalment, mai arribaré al control que té Josep (perdó Don José) d'aquesta tasca, però pense que si que hi faré algunes coses a classe, per fer servir les TIC o qualsevol cosa que capte l'atenció dels meus alumnes i perque la història no me siga desfavorable
    ROUS CANTÓ

    ResponElimina
  2. Crec que després de la presentació de Pep la darrera setmana queda clar que cada volta més les Tic son imprescindibles a les aules , pense que si les utilitzaré , potser no en la mesura que ell les empra amb els seus alumnes , però si donant-li una certa importància.
    L´utilització que faja de les Tic amb els meus alumnes dependrà de diversos motius com els recursos existents , la predisposició dels alumnes , el context del centre , etc...
    Potser que les circumstàncies em guanyen la partida , però pense que si treballem e investiguem som capaços de guanyer nosaltres la partida.

    ResponElimina
  3. Faig per usar les TIC, TAC (tuc) sempre que puc a les classes. A voltes, però, és cert que preparar qualsevol activitat pot arribar a ser complicat i desanima força. Tanmateix, superada la fase d'histèria, la resta és oli en un cresol.
    També, a voltes, és difícil saber quina TIC és adequada i quina no. L'únic criteri és l'ús, l'assaig prova-error. Si val, val, si no, una altra cosa,

    Sandra

    ResponElimina
  4. És evident que les tecnologies són un component més en la nostra vida diària, i sabem que els xiquets saben utilitzar-les, de vegades, millor que un adult, és per això, per què pense que sí que utilitzaré les noves tecnologies, tot i que de vegades haurem de fer algun curset per posar-nos al dia, però pense que es un bona forma per a mantindre una comunicació més o menys directa amb els alumnes, on et poden fer les qüestions que li puguen sorgir a casa i així tenir un suport que nosaltres a la nostra època no podíem gaudir.

    ResponElimina
  5. Bé, encara que jo sóc més de fotocòpies, el fet és que les TIC són actualitat i sobre tot futur.Sí faré ús, encara que crec que serà un ús limitat, sobre tot perquè no estic conscienciada ni convençuda del tot.

    ResponElimina
  6. Pense que estem obligats/des a fer ús de les TIC a l'hora de fer classe, ja que, com hem parlat a classe diverses voltes, és un avantatge tant per a l'alumnat com per al professorat sempre que se sàpien utilitzar de forma correcta.

    Respecte a les circumstàncies desfavorables, s'ha d'intentar que s'adquirisquen tant els mitjans necessaris com el clima adequat a l'aula. És clar que no sempre depén del professorat, però cal insistir-hi sempre.

    ResponElimina
  7. M'agradaria ser breu i directe.

    L'ús de les TIC a l'aula, a la manera com ho fa Pep Hernández (al 100%), és una situació ideal. Això que fa aquest docent a tots els dies ha de servir-nos de model per a actuar en les nostres aules cada dia. Així doncs, com més ens apropem a aquesta situació ideal millor.

    Però la realitat de vegades és massa complicada perquè açò es duga a terme tan fàcilment. La manca de recursos del centre, dels alumnes o la manca de voluntat del professorat (o siga, meua) poden ser un gran impediment.

    En definitiva: sí, jo tractaré d'usar les TIC a tota hora. Però això ho dic aquí i ara. Demà ja veurem.

    Miquel

    ResponElimina
  8. Sempre que parlem de Noves Tecnologies aplicades a l'educació hem de tenir molt present el fet que el seu ús és molt efectiu i productiu, però, el seu abús pot ser fatal per al desenvolupament d'un adequat ritme d'aprenentatge.

    Per la meua banda, sí que tinc ganes de poder posar en pràctica tot el que estem aprenent a classe i ho faré. No crec que trobe cap entrebanc a l'hora de fer-ho, sobretot, perquè pense que els xiquets tenen internet com un medi habitual en el qual es mouen ja sense problemes. I, sincerament, no pense que les circumstàncies desfavorables em guanyen la partida, ja que com deia adés, tant per a mi com per als meus futurs alumnes trobe que no és cap misteri el món de les TIC.

    ResponElimina
  9. M'agradaria molt utilitzar les TIC quan siga mestra perquè, com va demostrar Pep, pense que són una ferramenta fonamental a l'hora de fer una educació inclusiva. Ens permeten adaptar el ritme a cadascú de forma més personalitzada.

    És una realitat que els xiquets hui dia aprenen millor de forma visual i amb l'ús de les TIC estan més motivats perquè tenen l'oportunitat de ser més participatius. D'aquesta manera l'educació no és unidireccional i tots formen part: educadors i alumnes.

    Com sempre, hem de fer un canvi de mentalitat i també s'ha de fer un canvi metodològic perquè pense que ens aporten molt més avantatges que inconvenients.

    ResponElimina
  10. El professor té diverses formes de fer classe: classe unidireccional o una classe amb feed-back. Les classes amb feed-back són més interactives i l'alumne participa més i per tant la classe serà significativa per a ell.Hem d' aprofitar les noves tecnologies per a cridar l' atenció de l' alumne i que estiga atent a les explicacions. Crec que és un bon recurs perquè aprenguen continguts i per tant, sí que utilitzaré les TICS en les meues classes, encara que siga pels dies de pluja (ja que sóc mestra d'educació física i la majoria del temps estic fora) Les circumstàncies desfavorables pot ser que de sobte comence a ploure i no tinga preparat, però internet té recursos per a sortir d' aquestes situacions.Per tant no crec que em guanyen la partida.

    ResponElimina
  11. Crec sincerament, que si fóra mestra qualsevol dia sí utilitzaria les noves tecnologies, perquè hui dia són una eina fonamental en la vida quotidiana. Per tant, hem d'adaptar-se al canvi en què es troba la societat i poder emprar així les noves tecnologies. Però, també dependrà de les circumstàncies i dels mitjans amb els que compte el centre docent.Per tant, no és tan sols una feina pròpia del professor, sinó que també les escoles han de millorar incorporant noves tecnologies.

    ResponElimina
  12. Pel que fa a la xarrada de la setmana passada de Pep en relació a les Tic, pense que cada volta que ens acostem a la nostra realitat que és i serà l'escola, són i seran un instrument imprescindible, sí és veritat que cada vegada és més prompte quan els mestres les fan servir a l'aula per poder adentrar-se a aquest nou món. Pense que si les utilitzaré,potser no en la mesura que els fa servir Pep però si les donaré un utilitat en la meua funció docent. La qüestió és saber investigar, treballar de manera col·laborativa i tindre una plena disposició per aprendre aquestes noves eines. és una realitat que ens envolta cada vegada més i per aixó han de pertànyer a la nostra vida i funcions com a mestres.
    Per altra banda, és necessari per a poder donar-li un sentit de utilitat s'ha de disposar dels recursos necessaris, context apropiat, motivació i ganes per a fer-les servir, preparació prévia del professorat etc
    Lorena.

    ResponElimina
  13. És clar que sí! La meva intenció es utilitzar en un futur les tic quan siga professora. Vivim en una societat on les noves tecnologies estan per tot arreu. A l'educació no hi podem tancar els ulls i no utilitzar-les, ja que es tracta d'un recurs molt útil.
    Com ja hem tractat a classe, utilitzant les TIC a l'aula podem motivar els nostres alumnes. I pense que no sòls podem motivar-los, sinó també podem aconseguir altres coses. Per exemple, ens podem comunicar amb ells més fàcilment. A més utilitzant les TIC els nostres alumnes poden interactuar entre ells per fer qualsevol treball en grup. Per si tot açò fora poc, si utilitzem les TIC a l'aula podem utilitzar una infinita llista de recursos que hi ha disponibles a la xarxa. Com va dir Pep a la conferència: es tracta de fer les classes més actives i dinàmiques, evitant així el monòleg del professor.

    Cal també reconèixer que no tot són avantatges utilitzant les noves tecnologies. En la majoria dels centres educatius de la Comunitat Valenciana i de España en general, els professors no tenen al seu alcans cap recurs tecnològic. Hi ha vegades que els professors volem utilitzar aquests recursos però cóm hi perdem molt de temps, finalment decidim no utilitzar-los.
    És per açò que m'agradaria intentar transmetre la meva opinió per a que els professors o futurs professors no s'hi donen per vençuts i tracten de fer un bon ús d'aquestes eines tan interessants i profitoses.

    ResponElimina
  14. Personalment, sí que faria servir les TIC a l'aula, ja que després de la conferència que ens va donar el Pep Hernández i, tot el que estem aprenent per la Sandra, doncs, no n' hi ha cap dubte que ensenyar amb les TIC resulta molt més eficaç, motivant... per a l' alumnat. Això no obstant, sí que és de veres que usar les TIC no dependrà solament del nostre coneixement sinó, a més a més, de les possibilitats tecnològiques que oferixca el centre educatiu on hi treballem.

    Carla Hernández

    ResponElimina
  15. Personalment considere que quan siga mestra, en un futur no molt llunyà, sí que utilitzaré les noves tecnologies ja que les considere fonamentals a l'hora d'ensenyar, com seria en el meu cas, llengües estrangeres, entre altres.

    En la meua opinió pense que si ben és cert que a fi de poder utilitzar-les necessites molt bona formació i que n'hi ha possibilitats quan les utilitzes a classe, sobretot al començament, que siga més difícil mantindre l'atenció dels nens i que no es distraguen, això solament ocorre per la falta de pràctica i, si bé considere que sí que es tracta d'una complicació, no pense que es puga utilitzar com una excusa per no emprar les TICS a l'aula.

    Altra de les dificultats pot ser que el centre on vulguem treballar no dispose dels recursos necessaris per poder emprar aquestes eines, no obstant això pense que a poc a poc les TICS s'estan incloent en el sistema educatiu i que aquest serà un problema menor amb el transcórrer del temps.

    Finalment m'agradaria dir que mai no m'he plantejat no fer-ne ús de les TICS a l'aula ja que les considere fonamentals al món on vivim a hores d'ara i si una de les tasques de l'escola és preparar els nens per a la seua futura vida com a adults, una cosa és clara, aquestes eines no poden faltar.

    ResponElimina
  16. Tenim l'avantatge de viure en una era en la que la tecnologia ha donat un pas de gegant. I crec que, de la mateixa manera que s'ha ensenyat a llegir i escriure en el col·legi, s'ha d'ensenyar a utilitzar aquests recursos que, cada vegada més, són tan importants.
    Però, és cert que no tots els centres disposen dels mateixos mitjans, per tant, ens limitarà la nostra labor de docent. No obstant, hem de buscar solucions reals quan hi haja un problema semblant, i depenent del problema es podrà solucionar en major o menor mesura; però no hem de donar-nos per vençuts i buscar una solució.

    ResponElimina
  17. Ja les utilitze i realment no fou una qüestió que em plantejara a mi mateix en cap moment; simplement ho vaig fer de manera automàtica.

    Encara que també he d'admetre que hi ha molts recursos que desconec i que per tant, lògicament, no podia plantejar-me incloure.

    Personalment, no crec que la pregunta correcta siga si les utilitzarem o no; açò ja no té pràcticament cap sentit perquè estem obligats a fer-ho. Pense que la pregunta encertada és quines TIC utilitzarem -hem de triar dins el maresme d'opcions que tenim al davant- i el perquè.

    És a dir, sempre he pensat que utilitzar una determinada tecnologia ha de tindre una justificació docent. Sinó, correm el perill de convertir l'activitat docent en una mena de show per entretenir als alumnes.

    ResponElimina
  18. Els comentaris són ben interessants!
    Com diuen encertadament Jordi i Sònia, les TIC són el món real i, per tant, no es pot viure d'esquena del món dels xiquets i les xiquetes que tindrem a l'aula, però, com apunten els vostre company i companya, en primer lloc, no se'n pot abusar i cal escollir-les bé. De fet, aquest no és el principi de les TIC, sinó simplement el principi de la docència: el docent ha de tenir criteri per a seleccionar la informació i ha d'oferir la possibilitat que l'alumnat aconseguisca també criteri per seleccionar tota la quantitat d'informació que li arriba tots els dies, en tot moment. També en les TIC, els professors i les professores som simplement i FONAMENTALMENT, guies.

    ResponElimina